The Truth of the Trou

Jorge Pedro Nuñez

20.03.10 – 08.05.10

(Given):
a) The Truth of the Trou
b) Être tordue
c) Queriendo unirme contigo (No seas timida esta noche)
FURTHERMORE, THAT IS TO SAY:
a) Three paper collages on stainless steel (serving as a mirror).
b) A sculpture composed of an assembly of bicycle wheels with painting.
c) An installation composed of a steel stepladder (associated with vynil 12-inch activated by a motor) and one dismanteled chair (Marcel Breuer type).
IN OTHER WORDS
a) A set of pieces (confering the title of the exhibition) made from a sales catalogue of which the shown works include a whole, a black square, a dot, a tear) etc. From these pages only the technical specifications remain (artist name, title, date, dimensions, media).
b) One sculpture refering both to Marcel Duchamp and to the « constructivo-kinetic » tradition.
c) An installation echoing Roland Barthes’ definition of total union in Fragments d’un discours amoureux (A Lover’s Discourse: Fragments) : « I dream that we delight in each other according to an absolute appropriation, this is fruitful union, love’s fruition. »
THAT IS TO SAY
Two alliterative pieces (in their titles) and one allegorical piece of which the set is an allusion to the show Still Life With Transaction: Former Objects, New Moral Arrangements and The History of Surfaces organised in 1984 in International with Monument gallery by Collins & Milazzo.
PUT DIFFERENTLY
a) An exhibition conveying the ghosts of art and design history, showing emblematic pieces, but in addition revealing the spectres and shades of XXth century litterature and art criticisms.
b) An exhibition which creates a mise en abyme of contemporary art’s famous exercise : appropriation.
c) An exhibition which makes hidden and guilty relationships between geometry and sexuality explicit.
THE WHOLE LOT MADE IN 2010 BY JORGE PEDRO NUNEZ AND SHOWN IN GALERIE CREVECOEUR FROM MARCH 20th UNTIL MAY 7th, 2010, Bernard Marcadé


ÉTANT DONNÉS :
a) The Truth of the Trou
b) Être tordue
c) Queriendo unirme contigo ( No seas timida esta noche)
SOIT ENCORE :
a) Trois collages en papier sur acier inox (faisant office de miroir).
b) Une sculpture constituée d’un assemblage de roues de bicyclette agrémenté de peinture.
c) Une installation constituée d’un escabeau en acier (assorti de disques vinyle 45 tours activés par un moteur) et d’une chaise (« type Marcel Breuer ») démantelée.
AUTREMENT DIT :
a) Une série de pièces (donnant le titre de l’exposition) réalisées à partir de pages de catalogues de vente dont les œuvres présentées incluent un trou, un carré noir,un point, une déchirure, etc... De ces pages, il ne subsiste que les spécifications techniques (nom de l’artiste, titre, date, dimensions, matériaux...)
b) Une sculpture faisant à la fois référence à Marcel Duchamp et à la tradition « constructivo-cinétique »
c) Une installation faisant écho à la définition que donne Roland Barthes de l’union totale dans Fragments d’un discours amoureux : «[...] Je rêve que nous jouissons l'un de l'autre selon une appropriation absolue, c’est l’union fruitive, la fruition de l’amour ».
SOIT :
Deux pièces allitératives (dans leurs titres) et une pièce allégorique dont l’ensemble constitue un clin d’œil à l’exposition Still Life With Transaction: Former Objects, New Moral Arrangements and The History of Surfaces (anciens Objets, nouveaux aménagements moraux et l'histoire des surfaces) organisée en 1984 à la galerie International with Monument par Collins & Milazzo.
AUTANT DIRE :
a) Une exposition convoquant les fantômes d’œuvres emblématiques de l’histoire de l’art et du design, mais aussi les spectres de la littérature et de la critique d’art du XXe siècle.
b) Une exposition qui met en orbite et en abyme cette figure imposée de l’art contemporain qui est l’appropriation.c) Une exposition qui rend explicites les relations cachées et coupables de la géométrie et de la sexualité.
LE TOUT REALISÉ EN 2010 PAR JORGE PEDRO NÚÑEZ ET MONTRÉ À LA GALERIE CRÈVECŒUR DU 20 MARS AU 7 MAI 2010, Bernard Marcadé

  • The Truth of the Trou

    The Truth of The Trou II, 2010, collages on stainless steel, 75 x 115 cm, © Emma Faucheux

  • The Truth of the Trou

    The Truth of The Trou II, detail, © Emma Faucheux

  • The Truth of the Trou

    The Truth of The Trou II, detail © Emma Faucheux

  • The Truth of the Trou

    Être tordue, 2009-2010, bicycle wheels, 65 x 65 x 65 cm, © Emma Faucheux

  • The Truth of the Trou

    Queriendo unirme contigo (no seas timida esta noche), 2010, steel stepladder, vynil 12-inch, motor, chair, variable dimensions, © Emma Faucheux

  • The Truth of the Trou

    Queriendo unirme contigo (no seas timida esta noche), detail © Emma Faucheux